سؤال 1065. نماز خواندن در منزل کسی که ميدانیم
يا احتمال ميدهيم درآمد او اشکال دارد، مثلاً رباخوار است یا اهل خمس دادن نیست،
چه حکمی دارد؟
جایز است.
سؤال 1066. زن و فرزندان کسی که درآمد
نامشروع دارد یا رباخوار است یا خمس نميدهد، بهناچار در خانۀ او زندگی ميکنند
و همۀ نمازها را نیز نميتوانند در مسجد یا بیرون خانه بخوانند؛ در این صورت چه
وظیفهای برای نمازهای خود دارند؟
نماز آنها در آن خانه صحیح است.
سؤال 1067. صحّت نماز در ملکی که چند نفر در
آن شریک هستند، مشروط به اجازه و رضایت همۀ شرکاء است؟
تصرّف در آنجا منوط به اجازۀ همه است، ولی
اگر یکی از آنها لجبازی کند و اجازه ندهد، تصرّف برای دیگران جایز است و خوب است
از مجتهد جامعالشّرایط اجازه بگیرند.
سؤال 1068. اگر کسي با پولي که خمس آن را
نداده به اضافۀ پول ديگري که خمس به آن تعلّق نميگرفته، خانهاي بخرد، آيا نماز
خواندن در آن صحيح است يا خير؟
کار او حرام است، ولي نماز باطل نيست.
سؤال 1069. كسى كه در مكان غصبى زندانى شده
است، نمازش صحیح است؟
صحیح است، بلکه در مکان غصبی که مجبور باشد
در آنجا بماند، چنین است.
سؤال 1070. ارگانها و ادارهها و پارکهايی
که مکان عمومی است، معمولاً مکانی تحت عنوان نمازخانه دارد. آیا برای نماز خواندن
در این نمازخانهها، اجازه یا رضایت کسی لازم است؟
لازم نیست.
سؤال 1071. بعضی ساختمانها مربوط به اشخاص
بوده و اوّل انقلاب مصادره شده است و اکنون به صورت قانونی، بهعنوان مکان عمومی
استفاده ميشود. آیا نمازخواندن افراد در آن مکانها اشکال دارد؟
جایز است.
سؤال 1072. نماز خواندن در مکانهاي مجهول
المالک، يا جاهايي که بر سر مالکيّت آن اختلافات شديد وجود دارد، چه حکمي دارد؟
نماز باطل نيست، ولي براي توقّف، اجازۀ حاکم
شرع را ميخواهد.
سؤال 1073. خواندن نماز اوّل وقت در مکان
مشکوک به غصبي بودن افضل است يا خواندن بعد از وقت فضيلت در مکان غير مشکوک؟
نماز در وقت فضيلت افضل است.
سؤال 1074. اگر کسي مکاني را غصب کرده باشد،
نمازخواندن شخص ثالث در آن مکان که هيچ ربطي به غاصب و مغصب ندارد، چه حکمي دارد؟
نماز باطل نيست، ولي حقّ توقّف ندارد، مگر
مضطرّ باشد.
سؤال 1075. اگر کسی در جايی میهمان باشد،
حتماً باید برای نماز از صاحب آنجا اجازه بگیرد؟
لازم نیست.
سؤال 1076. نماز خواندن اطراف قبر مطهّر
حضرات معصومین(سلاماللهعلیهم) چه حکمی دارد؟
جایز است، ولي نمازخواندن پشت به قبر امام
جايز نيست و بهطور کلّي انسان بايد رعايت ادب را بکند و جلوتر از قبر پيامبر(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم)
يا امام(سلاماللهعلیه) نماز نخواند.
سؤال 1077. اگر کسی به جهت ضرورت مجبور شود
در اتومبیل یا اتوبوس و نظایر آن نماز بخواند، باید از صاحب آن وسیلۀ نقلیه اجازه
بگیرد؟
اجازه لازم نیست.
سؤال 1078. اگر کسی در نماز جماعت در جايی که
قبلاً به وسیلۀ مهر یا جانماز توسط دیگری اشغال شده، بایستد و نماز بخواند، نمازش
صحیح است؟
نماز صحیح است، ولي نبايد چنين کاري بکند.
سؤال 1079. کسي که نماز خود را با ويلچر يا
عصا ميخواند، اگر ويلچر يا عصاي او نجس باشد، نماز او چه حکمي پيدا ميکند؟
نماز باطل نیست.
سؤال 1080.
اگر عرق جنب از حرام، با مهر نماز برخورد کند، آيا بعداً ميتواند روي آن مهر نماز
بخواند يا حتماً بايد آن مهر را آب بکشد؟
نماز
خواندن روي آن مهر، جايز است.
سؤال 1081. اگر کسی در آخر وقت نماز در محلّی که متعلّق به
دیگری است قرار بگیرد و صاحب آن محل اعلام کند رضایت ندارم در این مکان نماز
خوانده شود و وقت کافی نیز برای تغییر محل نداشته باشد، چه باید بکند؟
نماز صحیح
است.
سؤال 1082.
نمازخواندن در محلّي که در آن موسيقي مطرب، يا رقص و آواز پخش ميشود، چه حکمي
دارد؟ اگر کسي در آن مکان نماز بخواند، نمازش باطل است؟
گناه است،
ولي نماز باطل نيست.
سؤال 1083.
نمازخواندن بر روي قاليچهها و موکتهايي که عکسهايي از زن و مرد در حالت
عاشقانه دارد، چه حکمي دارد؟
گناه است،
ولي نماز باطل نيست.
سؤال 1084.
آيا ايستادن بر فرش غصبي که روي زمين مباحي انداخته شده است، به صحّت نماز ضرر ميزند؟
بايد مكان نمازگزار مباح باشد و روى فرش غصبي و مانند اینها
نماز نخواند.
سؤال 1085.
اگر در نماز جماعت، یک مرد در وسط نماز رسيده باشد و در صف پشت سر خانمها بايستد
و اقتدا کند(اتّصال او به صف مردان، از طريق صف خانمها باشد)، فتوای حضرتعالی در
مورد صحّت يا ابطال نماز آن مرد و آن خانمها چیست؟
نماز باطل
نیست.
سؤال 1086. نمازخواندن در حالت اختيار يا
اضطرار، در محلِّ متحرّک مثل ماشين و قطار چه حکمي دارد؟
در حالت اختيار جايز نيست.
سؤال 1087. اگر در نماز از روزنامهاي که اسم
خدا و اسامي ائمّه(سلاماللهعلیهم) در آن وجود دارد، به عنوان زير انداز استفاده
شود، آيا نماز اشکال دارد؟
حرام است، ولي نماز باطل نيست.
سؤال 1088. اگر سجّاده یا پارچهای روی زمین
نجس بیندازیم و نماز بخوانیم، آيا نماز صحیح است؟
صحیح است، بلکه روی آن هم اگر نجس باشد، صحیح
است؛ ولي مُهر باید پاک باشد.
سؤال 1089. اگر زن و شوهر در منزل بخواهند
نماز جماعت بخوانند، آيا وجود پرده يا فاصلۀ خاصّي لازم است يا ميتوانند به صورت
معمولي مانند جماعت بايستند؟
لازم نيست و همچنين زن و مرد گرچه نامحرم هم
باشند.